Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2007

Αναγκαίο κακό η θανατική ποινή

Πολλές φορές,συνήθως μετά από κάποιο ειδεχθές έγκλημα το οποιο προκαλεί τα κοινωνικά αντανακλαστικά,γίνεται λόγος για το πως μπορεί να προστατευθεί όσο το δυνατόν περισσότερο η κοινωνία από τέτοιου είδους ενέργειες.
Μια από τις προτεινόμενες λύσεις που προκαλεί πολλές αντιδράσεις είναι η θανατική ποινή.

Δεδομένο πρώτο : η ανθρώπινη ζωή είναι ιερή.
Ξεκινώντας με αυτή την παραδοχή ως βάση συλλογισμού,εύλογα κάποιος μπορεί να πει ότι ακόμα και η συντεταγμένη πολιτεία δεν δικαιούται να αφαιρεί την ανθρώπινη ζωή.
Τι γίνεται όμως με κάποιες ειδικές περιπτώσεις οι οποίες δείχνουν ότι ο επιδιωκόμενος και επιθυμητός σωφρονισμός αν μη τι άλλο δεν προκύπτει ;

Υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες,κρατούμενοι που κάνουν χρήση της πενθήμερης άδειας,προβαίνουν σε εγκληματικές ενέργειες με θύματα αθώους πολίτες.
Υπάρχουν φυσικά οι περιπτώσεις τον εμπόρων ναρκωτικών οι οποίοι ζουν και πλουτίζουν ακριβώς επειδή πωλούν θάνατο και δυστυχία σε χιλιάδες οικογένειες.
Σωφρονισμός βέβαια σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει μιας και οι συγκεκριμένοι συνεχίζουν την δραστηριότητα τους και μέσα από τις φυλακές.
Δεδομένο δεύτερο λοιπόν : σε κάποιες περιπτώσεις το εγκληματικό ένστικτο δεν παύει να λειτουργεί και η απειλή έναντι της κοινωνίας συνεχίζει να υφίσταται μιας και ο σωφρονισμός αποτυγχάνει.
Περιπτώσεις όπως αυτή του πάσσαρη ή του σορίν ματέι,είναι χαρακτηριστικές αντικοινωνικής συμπεριφοράς με ολέθρια αποτελέσματα.

Το ερώτημα που τίθεται λοιπόν,είναι,αν μπορούν κάποιες τέτοιες περιπτώσεις να "κερδηθούν" και να αποδοθούν στην κοινωνία ως υγιή στοιχεια.
Εγώ προσωπικά αμφιβάλλω εντόνως για το κατά ποσο είναι εφικτό ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

Πως μπορεί ο ψυχρός εγκληματίας που δεν διστάζει να σκορπίσει το θάνατο είτε κατ'επανάληψη και σε βάθος χρόνου είτε χρησιμοποιώντας αποκρουστικές και σαδιστικές τακτικές έναντι αθώων πολιτών να μεταμορφωθεί σε αν όχι χρήσιμο,τουλάχιστον ακίνδυνο στοιχειο για το κοινωνικό σύνολο ;
Θαύματα γίνονται βέβαια αλλά κανείς μας δεν θα ήθελε να βρεθεί στην δυσάρεστη θέση να αντιληφθεί ότι γίνονται σπανίως...

Από την άλλη σίγουρα υπάρχει ο κίνδυνος της δικαστικής πλάνης η οποία μπορεί να οδηγήσει στο θάνατο αθώους ανθρώπους.
Eχει συμβεί άλλωστε στο παρελθόν.

Σύμφωνα με όλα τα παραπάνω λοιπόν,η θανατική ποινή πρέπει να θεωρείται ένα αναγκαίο κακό που σκοπός του είναι η προστασία του κοινωνικού συνόλου από άκρως επικίνδυνα στοιχεία τα οποία με διάφορους τρόπους έχουν αποδείξει την επικινδυνότητα τους.
Επίσης είναι σίγουρο ότι πρέπει να υπάρχουν κάποιες ασφαλιστικές δικλίδες στην εφαρμογή αυτού του ακραίου μέτρου,ώστε να αποφεύγονται οι τραγικές συνέπειες ενδεχόμενης δικαστικής πλάνης.

Eτσι για παράδειγμα,θα μπορεί να εφαρμόζεται μονο σε περιπτώσεις όπου η ενοχή του κατηγορουμένου είναι αδιαμφισβήτητη και αποδεικνύεται μέσω οπτικοακουστικού υλικού ή εφόσον ο κατηγορούμενος έχει συλληφθεί κατά τη διάρκεια της εγκληματικής του πράξης.
Κριτήριο θα πρέπει να είναι φυσικά και η υποτροπή του ενόχου.
Eτσι διασφαλίζεται ότι η ποινή θα αφορά κυρίως αυτούς που έχουν δείξει έντονη και διαχρονική εγκληματική συμπεριφορά.

Από ηθικής πλευράς,σίγουρα η αφαίρεση της ανθρώπινης ζωής είναι η πλέον δύσκολη απόφαση που μπορεί να πάρει το κοινωνικό σύνολο μιας και το δικαίωμα στη ζωή είναι ιερό.
Oμως από την άλλη,ποιός μπορεί να αρνηθεί στο κοινωνικό σύνολο το δικαίωμα τηςαυτοάμυνας ;
Ειδικά όταν ακόμα και οι θεωρούμενες σκληρές ποινές όπως τα ισόβια,δεν διασφαλίζουν σε όλες τις περιπτώσεις την ασφάλεια αθώων πολιτών ;

3 σχόλια:

Εθνικόφρων είπε...

Εχοντας διαβασει και τα δυο κειμενα, θεωρω το θεμα της θανατικης ποινης ιδιαιτερα δυσκολο για τους εξης λογους. Απο την μια εχουμε ενα αναποτελεσματικο σοφρωνιστικο οργανισμο που δεν μπορει να καλυψει τις αναγκες της χωρας, ευκολα υποβαθμιζει τις ποινες,συχνα διαφοροι την κανουν "χαλαρη", δυναμιτιζοντας την κοινη γνωμη, ποσο μάλλον σε πριπτωσεις αγριων εγκλημάτων ( σε αυτα συγκαταλεγω οσους πλουτιζουν καιασχολουνται ενεργα με το εμποριο και διοχετευση λαθρομεταναστων, καθως περα αποτην παρανομη φυση δεν ειναι λιγες οι φορες που αυτες οι θαλασσιες επιχειρησεις κατεληξαν σε εκατομβες νεκρων που χαθηκαν στη θαλασσα). Απο την άλλη η Στέλλα εχει δίκιο λεγοντας οτι η θανατικη ποινη δεν εριξε την εγκληματικοτητα, αυτο ειχαμε μαθει στο σχολειο (θα εχει πλακα να ξεθαψω καμια εκθεση μου να δω τι εγραφα για αυτο), αυτο ακουμε και πιστευω σε ενα βαθμο ισχυει πχ δεν αποτρεπεις ετσι τρομοκρατικες ή άλλες ασυμμετρες απειλες με φονταμεταλιστικα κινητρα, καθως το ουσιαστικο κινητρο εκεί είναι ο "μαρτυρικος" θανατος του δραστη-"μαρτυρα".

Ας δουμε ομως και το αλλο που ειχα πει παλια. Πολλά ακουγονται, φασαρια και διαμαρτυριες γινονται, και καλα κανουν και γινονται γιατι κατι σημαινει αυτο, στις ΗΠΑ καθε τοσο για επικειμενες εκτελεσεις καταδικασθεντων. Η ταση ειναι πως η θανατικη ποινη τεινει να περιοριζεται εκει. Βεβαια μην ξεχναμε τις περιοχες του πλανητη για τις οποιες δεν γινεται φασαρια, οι σοσιαλιστικες προστατοδες των ανθρωπινων δικαιωματων Πεκινο,Βιετναμ,Βορεια Κορεα εκτελουν καθε χρονο συνολικα χιλιαδες ανθρωπους, ειδικα στην πρωτη περιπτωση βρωμαει πολυ το θεμα, παρτε την υποθεση Φαλουν Γκονγκ για παραδειγμα. Η δε Κορεα διατηρει Γκουλαγκ.

Μηπως τελικα η θαντικη ποινη μας βαζει πλαι σε όλους αυτους? Επισης αν θυμαμαι καλα, στην αρχαιοτητα την κρεμαλα την θεωροσαν ακαταλληλη ακομα και για σκλαβους, τοσο υποτιμητικη.

Τελος δε ξεχνω ποσο εκνευριζονται πολλοι οταν αποδεδηγμενα καθαρματα συνεχιζουν και ζουν αναμεσα μας. Καθαρη απαντηση δεν νομιζω πως εχω τωρα.

stella είπε...

Ωραίος, Εθνικόφρων.
Είναι όντως εξαιρετικά δύσκολο θέμα να απαντηθεί και σχετίζεται εν πολλοίς με την προσωπική κοσμοθεωρία του καθενός, περισσότερο από συμπαγείς αποδείξεις και δεδομένα.

under είπε...

Καλησπέρα φιλε Εθνικόφρονα.
Κατανοώ απόλυτα το γιατί κάποιος δεν μπορεί να πάρει ξεκάθαρη θέση σε αυτό το θέμα.

Κι εγώ αναγνωρίζω ότι είναι ένα πολύ λεπτό θέμα μιας και η ανθρώπινη ζωή είναι ιερή.

Όμως επιμένω ότι κάποιοι άνθρωποι παραμένουν επικίνδυνοι για την κοινωνία παρα τον εγκλεισμό τους στη φυλακή η σε κάποιο άλλο ίδρυμα.

Η εφαρμογή της θανατικής ποινής πρέπει να θεωρείται ως η τελευταία αντίδραση της κοινωνίας ώστε να αυτοπροστατευθεί.
(Φυσικά πρέπει να γίνει πολλή κουβέντα για ασφαλιστικές δικλίδες που επιβάλλεται να υπάρχουν.)